Thursday, April 2, 2009

Peranan Perpustakaan Desa Kepada Masyarakat

Daripada 3 keratan akhbar yang diperolehi melalui Bernama dan Utusan online jelas menunjukkan kepentingan perpustakaan desa untu menyalurkan maklumat,merapatkan jurang digital dan seterusnya memberikan satu keperluan kepada masyarakat khususnya di desa untuk menikmati kemudahan yang ada pada sesebuah perpustakaan.

Perpustakaan desa adalah satu medium penghubung antara kerajaan dan rakyat dalam merealisasikan untuk mewujudkan masyarakat suka membaca dan seterusnya mengaplikasikan segala kemudahan untuk merapatkan jurang maklumat antara bandar dan kampung.

Dengan pendedahan rumah ke rumah,akan juga meningkatkan kesedaran pembacaan walaupun tiada kemudahan pengangkutan atau musibah yang tidak membolehkan pembaca untuk datang ke perpustakaan. Golongan yang disasarkan untuk 'pintu ke pintu' adalah golongan yang jauh dari kawasan perpustakaan, tiada pengangkutan, uzur dan orang kurang upaya. Golongan-golongan inilah yang berminat kepada membaca seharusnya tidak menjadikan halangan untuk membaca buku.

Selain itu, dengan adanya program pintu ke pintu ,dapat menjalinkan persaudaraan dan ikatan antara petugas dan masyarakat desa di dalam usaha memupuk minat membaca.

Semoga program ini akan berjaya dilaksana kelak. Tiada apa yang boleh dibanggakan selain melihat anak -anak kita rajin membaca.

No comments: